English French German Italian Portuguese Russian Spanish
Tirsdag, 02. Mars 2021 klokken 20:46:50

et vakkert sinn3Denne filmen, som er en sann historie, fikk terningkast 5 i VG, og fikk 4 OSCAR 2001 (blant annet Beste film). Filmen ble laget 2001, og hadde premiere i Norge 2002. Hovedrolleinnehaver Russel Crowe, spiller John Nash, (f. 13-6-28) et geni og nobelspris vinner i matematikk. Han hadde også Schizofreni.

Nash underviste i matematikk i universitetet. Her var han en meget arrogant mann, som mente at han kastet bort tiden på elever som ikke fikk til det han ville. Det var veldig vanskelig å komme i kontakt med han, han gikk stort sett rundt og snakket med seg selv. Helt fra starten av filmen, har han en ”rom kamerat”. Det jeg synes er så trist med denne filmen, og som fikk meg til å gråte, er at denne ”rom kamerat” er en fantasivenn. Han eksisterer ikke i den virkelige verden, men Nash var så syk og ensom at for å overleve måtte han ha dette. Jeg kan ikke annet enn si jeg syntes synd på han, og fikk etter hvert mer sympati for han. Utover i filmen blir Nash dårligere og dårligere, og han forsvinner tilslutt inn i sin egen verden. Midt oppi dette, står kona og prøver å hjelpe til, men hun klarer det ikke. Nash blir tilslutt lagt inn på sykehus, og han kommer seg sakte, men sikkert. Denne filmen får meg til å rope et varsko til fagfolk innen psykiatri: Selv om en pasient har schizofreni, så er dem ikke dumme! Jeg har møtt nok av psykiatere som mener det. Og til oss pasienter er det en trøst at selv Nobels pris vinnere i matematikk kan ha en Schizofreni diagnose. Dette er den mest rørende og gripende historien om psykiatri som er filmatisert etter mitt syn.